Dode hoekles

Elke dag fietsen duizenden kinderen op straat en dat is niet altijd zonder gevaar. De dode hoek van grote voertuigen zoals vrachtwagens, inzamelingswagens, bussen of tractors, is zo’n gevaar waarvan veel kinderen zich niet bewust zijn. Het gevaar schuilt hier letterlijk in een klein hoekje. In een gastles van ongeveer 1,5 uur leren kinderen van groep 7 en 8 alles over de dode hoek en natuurlijk over hoe je veilig omgaat met grote voertuigen in het verkeer. Groep 8 had deze les eind vorig jaar en nu is groep 7 aan de beurt.
Om kinderen te laten ervaren wat een chauffeur van een groot voertuig wel of niet kan zien, komt er een echte vrachtwagen op school tijdens de les. Samen met een ervaren chauffeur en lesgever. De kinderen krijgen uitleg, kunnen de chauffeur vragen stellen én zelf achter het stuur klimmen. Zien ze hun klasgenoten, meester of juf wel of niet in de spiegels? En hoe ga je dus als fietser veilig om met bussen of vrachtwagens in het verkeer?
Meester Jack van Veilig Verkeer Nederland geeft de les in de klas en daarna gaat iedereen buiten in en om de vrachtwagen kijken. De vrachtwagen van de Technische Unie met chauffeur Harold Le Grand staat op de parkeerplaats achter de gymzaal. We kunnen rustig kijken in, naast, voor en achter de vrachtwagen. Chauffeur Harold is heel enthousiast en vertelt honderduit over alles in de cabine en het zicht van de chauffeur. Het verbaast iedereen dat ondanks alle spiegels en camera’s er nog steeds zoveel plekken zijn waar de chauffeur je niet kan zien. Oppassen geblazen dus!!