Buitenlesdag

IKC Albert Plesman deed dinsdag 13 april mee aan de Nationale Buitenlesdag. Want buiten les geven is niet alleen gezond en goed voor de leerprestaties van de kinderen, het is ook nog eens heel leuk! Door regelmatig reguliere lesstof in de buitenlucht aan te bieden, ontdekken, onderzoeken en leren kinderen spelenderwijs en met veel meer plezier.
Dat buiten zijn goed is voor kinderen is algemeen bekend. Door lessen buiten te geven, worden kinderen blootgesteld aan natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht. Dit draagt bij aan minder vermoeidheid en een betere stemming en heeft mogelijk ook een positief effect op het leervermogen van kinderen. Een buitenles biedt ook mogelijkheden voor de leerkracht om uitdagende lessen te geven. Het zijn lessen waar leerlingen zelf dingen uitzoeken, veel samenwerken en hun lichaam en zintuigen gebruiken tijdens het leren. Bewegen tijdens het leren is niet alleen goed voor de lichamelijke gezondheid van kinderen, maar heeft ook positieve effecten op cognitieve processen.

Zo berekende een klas de omtrek van verschillende figuren op het plein. Verder deden er klassen een leerzame speurtocht of een uitdagend spel. Daarnaast waren er ook nog sportieve CrossFit lessen op het plein en vonden ook alle gymlessen buiten plaats. De kleuters gingen aan de slag met een plattegrond van het schoolplein en hebben daarop een prachtige dierentuin ontworpen.
De Nationale Buitenles is een initiatief van Jantje Beton en IVN Natuureducatie.